4 manieren voor een consistente stroom van leads in 2023

Leadgeneratie via social advertising en met name Facebook en Instagram ads wordt al een lange tijd toegepast. En dat is niet zonder reden. Met de juiste strategie zorg je naast een consistente stroom aan leads ook voor een constante klantstroom.

Maar er wordt steeds vaker geroepen dat leadgeneratie op deze manier niet meer werkt en dat je het beste je tijd en energie in andere strategieën kunt steken.

Hiervoor worden de lage conversieratio’s en stijgende kosten per lead als reden gegeven. Ook zouden potentiële klanten steeds minder bereid zijn om hun gegevens achter te laten in ruil voor content.

Vaak zit hier wel een kern van waarheid in. Maar laat je niet gek maken. Het allerbelangrijkste is dat je naar je eigen bedrijf kijkt wat de opbrengst is van je strategie.

Werkt het? Blijf dan vooral doorgaan. Uiteraard is het daarnaast slim om te kijken naar wat de trends zijn en te blijven testen.

Wat leidend moet zijn is je (potentiële) klant. Zorg je weggever, webinar of wat je dan ook gebruikt om je publiek aan te trekken, kneiter waardevol is.

Als jij van die content daadwerkelijk iets opsteekt en verder komt met het probleem wat je hebt, is het dan niet de moeite waard om je gegevens achter te laten? 

Dus ook in 2023 is dit nog steeds een ontzettend slimme manier om op constante basis nieuwe leads te krijgen.

Hieronder deel ik 4 manieren voor leadgeneratie waarmee onze klanten nog steeds succes behalen.

1. Leadformulier advertenties

Bij een leadformulier advertentie gebruik je een formulier waarmee een potentiële klant zijn gegevens kan achterlaten zonder hiervoor eerst naar je website te gaan. De gegevens zijn ook al vaak vooraf ingevuld met de gegevens die bekend zijn op het social media platform.

Wat hier goed werkt is direct adverteren voor een bepaalde dienst die je aanbiedt. Voorwaarde is wel dat je een goed aanbod hebt waarmee je écht de aandacht pakt. Durf bepaalde garanties te geven zodat het geen 11 in een dozijn aanbod is.

Laat iemand meer informatie aanvragen of vrijblijvende kennismaking inplannen.

2. Webinars

Webinars zijn nog steeds één van mijn favoriete manieren voor leadgeneratie. Als je een webinar goed inzet kun je iemand veel sneller begeleiden van vreemdeling tot klant.

Wat leidend moet zijn is je (potentiële) klant. Maak je webinar echt waardevol en kijk niet alleen naar de korte termijn. Het blijft een feit dat het grootste gedeelte van de mensen die zich inschrijft niet direct koopt.

Vergeet dus niet te investeren in de relatie met je publiek na het geven van je webinars.

3. Gratis weggever

Ja, ook een gratis weggever kan nog steeds ontzettend goed werken om leads en klanten aan te trekken. Het leuke van een weggever is dat je alle kanten op kunt. Een e-book, checklist, whitepaper, case study, quiz en ga maar door. Belangrijk om hierbij rekening te houden met de steeds kortere aandachtspanne. Een e-book van 50 pagina’s wordt zelden gelezen. Zorg dat de weggever waardevol is maar ook in een korte tijd te lezen/bekijken is.

In de klantreis daarna wil je wegblijven van simpele tips die iedereen al 100 keer heeft gehoord. Deel verhalen van je klanten en de inzichten als waarde. Het draait om jouw potentiële klanten en niet om jou. Zorg voor herkenning en waarde. Wat goed werkt is regelmatig een call to action te hebben naar een vrijblijvend gesprek zoals een gratis call, inspiratie- of kennissessie).

4. Demand generation

Een groot gedeelte van jouw potentiële klanten heeft helemaal geen zin om iets te downloaden of een webinar te kijken maar hebben wel een probleem en willen dit oplossen.

Met advertenties kun je waardevolle content zoals video’s en podcasts laten zien. Als je deze content al maakt om organisch te posten. Waarom zou je dit niet als versterker gebruiken in je advertenties zodat een veel groter publiek dit krijgt te zien? Hier ligt de focus op langetermijn en is een aanvullende tactiek op direct leadgeneratie maar ontzettend effectief.

Blijf testen en optimaliseren

Dat consumentengedrag veranderd is zeker. Blijf dus naast de strategieën die succesvol zijn ook kijken naar de trends en blijf testen. Op deze manier zorg je ervoor dat je consistent nieuwe leads aantrekt voor je bedrijf met minder risico dat je huidige strategie ineens niet meer werkt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *